Vandaag een nieuwe blog waarin je meer leert over de juiste houding tijdens het hardlopen. Dit naar aanleiding van hardlooptrainingen die Jeanine van de Klashorst zal komen geven bij Sporten voor je Deur. Je leest er over in onderstaande blog!

De juiste houding tijdens het hardlopen
KlasseFysio

Hardlopen lijkt nog zo’n makkelijke sport. Dat is het ook! Heerlijk je schoenen aan en de deur uit.
Hoelang, hoe hard en vanaf welke plek je wil. Hardlopen is daarbij wel een vaardigheid en een goede
techniek aanleren is belangrijk om efficiënt te leren hardlopen. Zo kost het lopen minder moeite en
kan je zeker blessures voorkomen.
Belangrijk is te weten dat iedereen zijn of haar eigen techniek heeft. Soms is het nodig om je techniek
iets aan te passen om blessures te voorkomen, dat zou ook het hoofddoel dan zijn! Hieronder heb ik
een aantal tips neergezet waarop je kan letten tijdens het hardlopen en daarna een aantal leuke
weetjes over het hardlopen.

– Probeer rechtop te lopen. Oftewel zak niet in, wel met een iets voorovergebogen houding, want je
gaat immers naar voren en niet een andere kant op.
– De armen zijn rond de hoek van 90 graden en deze ondersteunen met de voorwaartse beweging
– Ga voor een mooie knie inzet van het voorste been tijdens een pas.
– Tijdens de fase van het landen is het mooi als de voet die landt, vlak voor het lichaam landt en daarbij
met een relatief zachter landing neerkomt.
– Kijk eventueel nog naar de frequentie van je pas (cadans). Als deze teveel afwijkt van het gemiddelde
(170) kan dit blessures geven!

Weetjes!

– De knieën ondersteunen tot 8 keer het lichaamsgewicht tijdens het hardlopen.
– Het scheenbeen kan wel 10-15 keer het lichaamsgewicht opvangen tijdens het landen (verticale
druk).
– Een kleine mate van rotatie van de romp en de heupen is een natuurlijk gevolg van de beweging van
het onderbeen. Echter zouden de armen en de benen parallel tot het lichaam moeten komen en niet
over de middenlijn.
– 183 is het getal van milliseconden die middenvoet-landers spenderen met de grond, in vergelijking
tot 199 van haklanders.

Wat tot een ideale voetlanding behoort is nog steeds een onderwerp voor veel discussie. We hebben
het dan over of je op je hak, middenvoet of voorvoet landt. Snelheid en afstand hebben in ieder geval
beiden een invloed op welk type voetpatroon er wordt gebruikt. Wat ook je landing is, het is
essentieel om net voor het lichaam neer te komen. Zo om overmatige druk of overstrekking te
vermijden!

Ik adviseer zelf om altijd op de middenvoet te landen. Dit is een efficiënte manier van een landing
tijdens het hardlopen! De haklanding wordt vaak gebruikt bij langeafstand atleten. Let daarbij op dat
de knie niet te ver voor het lichaam landt en over strekt want dit geeft vaak een hardlopers knie
blessure tot gevolg. Loop je harder dan ga je vaak over tot een voorvoetlanding, dit zijn vaak voor
korte afstanden. Gelukkig maar want deze vorm is erg belastend voor de achillespees!

Hopelijk ben je weer wat wijzer geworden! Succes met de tips en mocht je nog vragen hebben, dan
weet je mij te bereiken! https://www.klasserunning.nl/klassefysio

 

Meedoen aan de hardlooptrainingen?

Elke laatste zondag van de maand is er, om 9.30, een hardlooptraining is in Bunnik (Amelisweerd), verzamelen bij theehuis Rhijnauwen. Klik hier om je aan te melden!

 

Share This